mandag den 29. august 2011

Kan du dufte kraften...

For første gang giver nogle at vores bærbuske og træer dejlig meget frugt! Jeg var ude og plukke brombær, og da det gik op for mig at der var "en del", både af dem og vores blommer, kom jeg i tanke om den gamle drik "romtop".
Den smager rigtig dejligt, og jeg har længe haft lyst til at prøve at lave den.
Den laves af sommerens bær; brombær, blommer, solbær, ribs, kirsebær eller hvad du nu har eller kan skaffe. For hvert lag på 500 gram tilsættes 150 gram sukker og så overhældes det med rom. Nogen siger den skal være på 80%, nogen bruger Hansens Rom. Jeg brugte hvad vi havde; en ganske almindelig brun rom og lidt Bacardi, så må vi se om det er godt nok:-)

Første lag blev blandet ribs og solbær


Så blev der tilsat brombær og blommer som var udstenet og skåret i kvarte


 Og til sidst rom til 1 cm over kanten


Glasset stilles i køleskab og ifølge opskriften sies bærrene fra 1. søndag i advent og romtoppen er klar til at blive drukket :-)

Bærrene gemmes på glas og smager rigtig godt til is eller lignende!

Jeg glæder mig!

2 kommentarer:

  1. Jeg har aldrig smagt sådan en fætter, men det lyder SÅ lækkert.

    SvarSlet
  2. Jeg er spændt, for jeg har også en romtopf stående og det er første gang.
    Håber den smager :o)

    SvarSlet

Hilsner fra jer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...