søndag den 27. februar 2011

Ferie - fortsat # 7

Han elskede sit kompagni - fik øllebrød med klumper i..... Og det var noget han ku´ li.
Den sang lærte jeg som barn... Den handler om Napoleon, som var en tapper kriger....
Og hvis det er sandt, at han elskede øllebrød, så har vi noget til fælles!
Øllebrød med piskefløde!
Mums


Jeg ved ikke om du har det sådan også?
Da jeg for mange år siden var indlagt på sygehuset, syntes maddamerne at jeg var temmelig underlig, fordi jeg blev så glad, da jeg så, de havde øllebrød med på deres rullebord om morgenen, og ovenikøbet skulle have noget af det....
Og nu havde vi en god humpel rugbrød som var blevet tør og hård, og i stedet for at smide den ud, kom jeg til at drømme om øllebrød!
Engang - i gamle dage - frøs jeg altid endeskiverne ned, og lavede øllebrød af dem når der var nok. Det er som om det er gået lidt i glemmebogen igen.

Velbekomme!

5 kommentarer:

  1. Endelig en "lidelsesfælle". Jeg elsker øllebrød og får det alt for sjældent. Lidt sjovt med din sygehushistorie, jeg oplevede det samme da jeg var indlagt for et par uger siden. Mine "roommates" kiggede meget underligt på mig, og sygeplejersken sagde at det mest var de gamle de serverede det for :-) Skøn spise og meget nostalgisk...

    SvarSlet
  2. Tak for tippet om nedfrysning af endeskiverne! Jeg elsker rugbrød, men ikke endeskiverne, så kan de jo bare blive frosset ned. Det er meget lang tid siden jeg har fået øllebrød. Det er ellers mega godt. Min farfar spiste det altid med ost til.
    Mange hilsner
    Kirsten i Tønder

    SvarSlet
  3. Jeg elsker også øllebrød, men får det alt for tit. Tror jeg vil lave noget i morgen :-)
    Jeg vil dog ikke have flødeskum på - kan godt nøjes med mælk.
    Da jeg var barn var min søster og jeg tit ovre hos vores mormor og morfar og spise fredag aften. Min far havde butik og havde længe åben om fredagen (det var i gamle dage), så vi fik som regel bare rugbrød til aftensmad. Men hos mormor og morfar fik de altid øllebrød om fredagen. Det blev lavet af resterne af ugens rugbrød. Når min søster og jeg kom var der ikke helt nok, så vi fik pandekager til dessert :-)

    Jeg laver altid en stor portion øllebrød og så fryser jeg det ned i portioner, så er det let lige at tage op og varme.

    SvarSlet
  4. Det er dejligt at høre at der er andre end mig der elsker øllebrød. Jeg får det bare aldrig, ingen af mine drenge kan lide det mere. Som babyer elskede de det.

    SvarSlet
  5. Nå så prøver jeg lige igen;-) Havde ellers lige skrevet en kommentar, som ikke kom igennem.

    Jeg elsker øllebrød og især med flødeskum;-)

    Så fik jeg endelig taget mig sammen til skrive en kommentar her på din meget dejlige og inspirende blog. Din introduktion til blog verdenen,på vores kursus i efteråret, har simpelthen givet mig så mange skønne og kreative ideer! Det er jo en facinerende verden;-)

    Jeg håber du har det godt? derovre i Svendborg?

    Mange mange kærlige hilsner
    Karen-Marie fra Smørum (tegnesprogskursus)

    SvarSlet

Hilsner fra jer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...